08آذر 1400

نشست مشترک کانون وکلای دادگستری کرمانشاه و کانون سردفتران اسناد رسمی و دفتریاران کرمانشاه

نشست مشترک کانون وکلای دادگستری کرمانشاه و کانون سردفتران اسناد رسمی و دفتریاران کرمانشاه
در مورخه ۱۳۹۹/۹/۱۰ راس ساعت ۱۲  کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه میزبان اعضای محترم هیئت مدیره ی کانون سردفتران و دفتریاران استان کرمانشاه بود .
در آغاز ریاست کانون جناب آقای دکتر بهروز رستمی ضمن خوشامدگویی و اظهار خوشبختی فراوان از اینکه برای نخستین بار چنین جلسه ای برگزار می شود، آن را فصل زرینی در ارتباطات دو کانون جهت هم افزایی و حمایت‌های صنفی خواند و اضافه نمودند : همانطور که نویسندگان تاکید دارند دفاتر اسناد رسمی یک نهاد مدنی -که در راستای ایجاد قابلیت توسعه سیاسی ،اجتماعی و فرهنگی نقش گوهرین دارند- برای تنظیم حرفه ای عقود و قراردادها و ثبت رسمی اسناد و فی الواقع یک  مرکز حقوقی و مدنی رابط حاکمیت و شهروندان است که گرچه جزو پیکره قوه قضائیه و مشمول اقتضائات آن است اما از حیث تشکیلاتی و مالی ،مستقل است و نقش مهمی در تامین و تضمین امنیت حقوقی و اقتصادی جامعه دارد و با تنظیم دقیق اسناد در جلوگیری از وقوع نزاع های بی مورد و کاهش مراجعات مردم به دادگاه نقش آفرینی می کند. کمک به تامین بهداشت عمومی جامعه از طریق تثبیت مالکیت شهروندان بر اموال و دارایی خود و رسمیت بخشیدن به عقود و تعهدات و وصول برخی از درآمدهای دولت و همچنین انجام بخشی از وظایف اجرایی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و در واقع ایفای برخی از امور حاکمیتی شامل ثبت نقل و انتقالات و تعهدات، خدمات ثبتی و مشاوره رایگان از جمله وظایف و کارکردهای این نهاد تخصصی و مدنی است. از این رهگذر علاوه بر دقت در تنظیم اسناد و سلب مسئولیت از حاکمیت در این زمینه، قسمت مهمی از شکایات علیه حکومت و کارگزاران حکومتی و جبران خسارات ناشی از اشتباه در تنظیم سند به سمت این نهاد تخصصی مدنی هدایت شده است. در آیه ۲۸۲ سوره بقره در باب اهمیت ثبت و کتابت آمده است:"اذا تداینتم بدین الی اجل مسمی فاکتبوه..." و در واقع سردفتران و دفتریاران "کاتبان بالعدل" هستند. ریاست کانون در پایان از کانون محتشم سردفتران و دفتریاران درخواست کرد که در مورد طرح های راجع به نهاد وکالت در مجلس مانند طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار، از مواضع اصولی و منطقی کانون های وکلای دادگستری اعلام حمایت کنند.در ادامه ریاست محترم کانون سردفتران جناب آقای حبیبی  ضمن ابراز خرسندی از ایجاد تعامل بین دو کانون و تشکر از اعضای هیئت مدیره ی کانون وکلا ،به بیان برخی از مشکلات صنفی سردفتران پرداختند و عنوان نمودند که سالیان متمادی است که کانون سردفتران شاهد وجود هجمه های فراوان بوده است و متاسفانه در سالهای اخیر نیز تلاشهای زیادی در جهت تضعیف کانونهای وکلا صورت گرفته است .از آنجا که وکلا و سردفتران عضو یک خانواده بزرگ حقوقی هستند ،ایجاد انسجام و تعامل بین دو کانون می تواند گام موثری در راستای هم افزایی و بهره مندی از حمایتهای صنفی دو کانون باشد . ایشان همچنین به وجود کمیسیون پارلمانی کانون سردفتران  و ارکان تشکیل دهنده ی آن اشاره نمودند که خدمات ارزنده ای را به جامعه ی سردفتران ارائه نموده است و پیشنهاد نمودند که کانون وکلا نیز برای حفظ جایگاه  ارزشمند خود ،از تجربه ی کانون سردفتران در این زمینه استفاده نمایند . پس از آن جناب  آقای امیری نائب رئیس محترم کانون سردفتران و نیز سایر اعضاء محترم آن کانون، ضمن اشاره به اهمیت استقلال کانون وکلا ، به بیان اهمیت تخصص در حرفه هایی همچون وکالت و سردفتری پرداختند و تشکیل این جلسه را آغاز فصلی پر بار از روابط بین دو کانون خواندند.
 سرکار خانم سمیه اکبری نائب رئیس کانون وکلا و نیز جناب آقای علی اسدی با ارائه ی مطالبی در خصوص استقلال کانون وکلا و هجمه های وارده در طی سالهای اخیر  به بیان اهمیت و اعتبار تخصص در حرفه ی مقدس وکالت ،سردفتری و سایر مشاغل تخصصی پرداختند که کسب و کار تلقی کردن هر یک از آنها، حقوق ملت را در معرض تضییع قرار می دهد .
در پایان نیز اعضای محترم هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران ،حمایت قاطع خود را از مواضع اصولی کانونهای وکلا در برابر طرحهای علیه نهاد وکالت درمجلس، ابراز کردند.